Montessori Miért? Hogyan?
A Montessori féle gyereknevelés a gyerek valós képességeit egy szeretet- és tiszteletteljes környezetben hozza felszínre! Ez egy olyan nevelési filozófia ami a gyereket helyezi a középpontba, úgy tekint a gyermekre mint teljes értékű személyre, aki nem csak egy kisgyerek akinek a szülő parancsol és ösztönöz olyan tevékenységre amit esetleg az adott időpontban nem akar vagy nem tud véghezvinni; inkább óvatosan vezeti rá a gyereket a tanulási vágy növelésére.
A kölcsönös tisztelet és szeretet vezérli ezt a módszert, ha a kisgyerek vezetve van- és nem utasítva - akkor a természetes kíváncsiság gondoskodik róla hogy ez a vele született vágy tovább fejlődjön.
Dr. Mária Montessori tanácsait követve a mindennapok egyszerűbbé és nyugodtabbá válnak. A felelősségtudat és a tisztelet mások iránt amit tanít, egy szeretettel, kedvességgel teli és melegséget sugárzó otthont teremt.
A kisgyerek felnőve magabiztos és független lessz, és a maximumra kifejlesztett kíváncsisága és tanulási vágya előre viszi az oktatás, a hivatás és életük minden szintjén!
Amikor először találkoztam a Montessori fogalommal, éppen akkor 8 hónapos kislányom számára kerestem ötleteket az önálló játék fejlesztéséhez, hiszen tudatos volt számomra ennek fontossága! A későbbiek folyamán, a kisiskolás gyerek tanulási készségét, türelmét, kitartását, kreativitását és önállóságát is befolyásolja ezen készség elsajátítása!
A Waldorf fogalma már akkor ismerős volt számomra, mivel iskolás éveim során sok olyan osztálytársam és barátom volt akik waldorf tanítást kaptak. ( mondanom sem kell, legtöbbjük óvónő, tanár, zenész, de akad köztük újságíró és fényképész is) de a Montessori az valami új, valami lenyűgözően egyszerű és hívogató volt, azonnal a szerelmese lettem!
Első találkozásunk tehát, egy webáruház látogatása közben történt, éppen fejlesztő játékok keresgélés közben bukkantam erre a forgalomra hogy Montessori. ( maga a játék megnevezése: Montessori Peggy Board ,) érdekelt hogy miért így neveztek el egy egyszerű játékot, és onnantól kezdve minden érdekelt a témával kapcsolatba, folyamatosan olvastam, böngésztem, és tanultam, átrendeztem, játékokat szortiroztam , és elkezdtem lányunkat a Montessori útjára terelni.
Most 3 éves múlt, és látva az elért sikereket ( minden gyerek másképp fejlődik , más dolgokba jó, mint a szomszéd Pistike, ezért kérlek soha ne mérd gyereked képességeit más gyerekekhez ) eldöntöttem megosztom mindazt amit sikerült erről a nevelési módszerről elsajátítani, hiszen biztosan nem én vagyok az első és egyetlen anyuka aki a Montessori szerelmese lesz, vagy akinek épp az a kis ötlet kell amit itt megosztok.
Amit meg itt röviden hozza tennék, hogy a Montessori nevelést nem szigorúan szabályok szerint alkalmazom, hanem a sok tanult es át böngészett adatból, fogtam azt ami bele illet a mi kis életünkbe es azt mindig igény szerint bővítettem!
Tehát nem egy teljes es kötött Montessori nevelési módszert osztok meg veletek hanem a mi kis verziónkat!
A Montessori név dr. Maria Montessoritol ered, ő volt ez első női orvos Olaszországban; 1870 augusztus 31.én született Olaszországba( életpályája a Wikipédia oldalán megtalálható , ha valakit mélyebben érdekelne! A közeljövőben biztos egy egész posztot szentelek az életére ) többek között Pedagógiai, Antropológiai, filozófia és természettudományi doktori fokozatot szerzett ,értelmi fogyatékos gyerekekkel foglalkozott valamint egyetemi magántanár is volt.
Munkája során lehetősége nyílt egészséges óvodás gyerekekkel is dolgozni,. Ez idő alatt sikerült megfigyelni a gyerekek reakcióját és fejlődését bizonyos stimuláló játékok bevezetése után, és pedagógiai- pszichológiai nevelési módszeréről, es megfigyeléseiről tartott kurzusokat és előadásokat.
A kis asztal és székek az óvodákba valamint a teljesen nyitott alacsony polcok, mint játék tároló, arra szolgálnak hogy a gyerekek a saját magasságukba tudjanak játszani, rajzolni; és képesek legyenek önállóan játékokat kiválasztani anélkül hogy egy felnőtt segítséget nyújtana.
Az alacsony mosdók , vagy a kis lépcsők amire félévre tudnak kezet mosni, fogat mosni; az önálló tisztálkodás es a mindennapi teendők ellátásába segít; a kis méretű, ugyanúgy nyitott, ruhás szekrény az önálló öltözködését , a padlón elhelyezett ágy, pedig az önálló alvást támogatja. Persze nem kell a teljes gyerek szoba bútort kidobni az ablakon, ahhoz hogy hatékony Montessori nevelést biztosítsunk gyerekünknek, a Montessori nem az anyagi dolgokról szól, nagyobb a hangsúly egy szeretet teljes otthonom mint egy tökéletesen berendezett Montessori környezeten.
Számos, ma már banálisnak tűnő, de az 1900-ás éveket elején kirívónak minősülő nevelési módszer tőle származik.
Ilyen pl. az egy óvoda csoporton belül a vegyes életkorú gyerekek tanítása , ezáltal a nagyobbak megtanulják hogyan vigyázzanak a kisebbekre, és a kicsik megtanulják tisztelni az idősebb nagyobb gyerekeket; ugyanakkor fejlesztik a vezető és alárendelt szerepüket amit az életük során nagyon sokat kell alkalmazniuk!
Egy másik példa, Mária Montessori megfigyelte hogy azok a gyerekek akik a mindennapi tevékenységeket a maguk szintjén és magasságában tudjak elvégezni, kevésbé frusztráltak és hamarabb elsajátítják az önállóságot! ( játék, étkezés , tisztálkodás és öltözködés )
Soha nem késő elkezdeni a Montessori nevelést, hiszen ez a nevelési módszer sikeresen alkalmazható újszülött kortól egészen kisiskolás korig, de meg az iskolás évek alatt is sokat tud segíteni a gyerekeknek a tanulásban.
A gyerekek a jövőnket és a földünk jövőét egyaránt képviselik!
A mai rohanó világba, ahol anya, apa dolgozik, es a kicsik hamar bölcsődébe, óvodába kerülnek; nagyon megkönnyítheti a mindennapokat az otthon is alakalmazott Montessori nevelés!
Ha a kisgyereket már pici korától önállóságra és függetlenségre nevelünk, akkor sok huzavonát és fölösleges hiszti rohamot fogunk mellőzni
Csak példának véve: ha a picit mindig úgy öltöztetjük hogy neki egyértelmű legyen az öltözés minden mozzanata, tehát nekünk háttal ül a baba, és a ruhákat úgy adjuk rá, ( ki találhatunk mellé mondókát is, vagy csak egyszerűen elmeséljük neki hogy éppen mit csinálunk) akkor már nagyon hamar képes lessz egyedül fel öltözni- ezzel is az egy lépést teszünk a gyerek őnállósága felé és egy hisztivel kevesebb, hiszen a kis csemete képes egyedül fel öltözni, ha mindezek mellett a gyerek ruhái számára elérhető helyen vannak akkor maga tudja kiválasztani mit is akar felvenni , így még egy csatát megnyertük!( akinek van 2-3 éves kis óvodás gyereke az biztos találkozik reggelente ilyen problémákkal. )
Hosszú bevezetőt sikerült írnom, de hiszen alig bírom abbahagyni, mintha mindent egyszerre szeretnék elmondani nektek!
A Montessori gyereknevelés több pontjára fogok kitérni a blogon, ( a mi Montessori verziónk) többek közt szó lesz majd:
- a játékokról és hogy mely életkorban milyen játékokkal inspiráljuk a gyerekeket
- Alvás, önálló alvás tökéletes helyisége
- hogyan tanítsuk meg a kisbabát önállóan elaludni
- Éves, étkezés főzés,
- hogyan vonjuk be gyerekünket a főzés- sütésbe,
- hozzá táplálás , önálló éves
- Tisztálkodás , öltözködés
- Gyerek szoba berendezés,
- Montessori bútorok
- Játszó szoba kialakítás
- Pozitív nevelés, avagy hogyan neveljük a gyereket tisztelettel és kiabálás nélkül
- ..... és még sok más téma amit majd lehetőleg szisztematikusan, heti szinten fogok posztolni- magyarul és angolul egyaránt!
Várlak szeretettel Facebook oldalamon, ahol szívesen válaszolok gyerek neveléssel kapcsolatos kérdéseitekre.
Egy blog nem csak a Montessori szerelmeseinek!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése